لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مشاوره رایگان آموزشی

8 نکته برای عکاسی پرندگان در حال پرواز

نکات عکاسی از پرندگان در حال پرواز

در این مقاله قصد داریم به بیان 8 نکته برای عکاسی پرندگان در حال پرواز بپردازیم. با ما همراه باشید.

پرندگان وحشی بسیار زیبا بوده و سوژه‌های بسیار خوبی برای عکاسی هستند. اما شکار و ثبت عکس از آن‌ها در زمانی که در حال پروازند، حتما نیازمند مهارت است.

عکاسی از پرنده در آسمان
EOS 80D/ EF70-300mm f/4-5.6 IS II USM/ FL: 300mm (480mm equivalent)/ Manual exposure (f/5.6, 1/3200 sec)/ ISO 400/ WB: Auto

1. در رابطه با نوع پرنده‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، تحقیق کنید

با توجه به تحقیقات جدید، ممکن است در حدود 18000 گونه پرنده در جهان وجود داشته باشند. در واقع به علت رفتار و ظاهر منحصر به فرد هر کدام از این گونه‌ها، هر گونه برای خود یک چالش جدید عکاسی است.

قطعا بررسی رفتار پرنده برای یک عکاسی خوب و حرفه‌ای از پرندگان در حال پرواز بسیار مهم است. بعضی از پرندگان به صورت گروهی زندگی می‌کنند و برخی دیگر تنها برای جفت‌گیری به یکدیگر می‌پیوندند.

بعضی از آن‌ها در بیابان وجود دارند و برخی دیگر در محیط‌های شهری یافت می‌شوند. گونه‌هایی از آن‌ها در طول روز فعال هستند، در حالی که گونه‌های دیگری در شب بیدار می‌شوند. بعضی نیز به آرامی پرواز کرده و برخی از آنها با صدای زیادشان جلب توجه می‌کنند.

درک این رفتار‌ها در واقع به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات آگاهانه‌ای را در این زمینه گرفته و انجام دهید.

پیدا کردن نقطه مناسب برای عکاسی پرنده به برخی از تحقیقات نیز نیاز دارد. بسته به جایی که در آن هستید، نقشه‌های پرنده مثل birdata می‌تواند یک منبع مفید برایتان باشد. این نقشه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مکان عکاسی خودتان را انتخاب کنید.

اطلاعات بسیاری را نیز می‌توان در اینترنت و یا از طریق سازمان‌های محلی و باشگاه‌ها یافت. ارتباط برقرار کردن با جوامع محلی برای تماشای پرندگان، راهی عالی برای دریافت اطلاعاتی در رابطه با نقاط عالی برای عکاسی پرندگان است.

عکاسی از پرندگان در حال پرواز

2. عکس‌هایتان را در طول ساعات طلایی بگیرید تا نور نرم‌تری داشته باشید

تمام عکاسی در مورد نور است. اما برای ایجاد یک عکس خوب، برنامه‌ریزی برای شرایط نور مطلوب به شما کمک می‌کند.

در واقع ساعت‌های طلایی بهترین زمان برای عکاسی پرندگان در حال پرواز هستند. پرندگان در طول این بخش‌های انتقالی روز بیش‌تر فعال بوده، و این احتمال ثبت یک عکس موفق از آن‌ها را افزایش می‌دهد.

البته این بدان معنا نیست که ساعت‌های طلایی تنها زمان برای عکاسی پرندگان در حال پرواز هستند. در واقع در ساعات طلایی روز، نور کیفیتی ملایم دارد و به جای تغییر شکل دادن به جثه پرنده، آنها را به درستی نورپردازی می‌کند.

عکاسی از پرندگان

موقعیت نورپردازی ایده آل برای عکاسی پرندگان در حال پرواز ، روشنایی جلویی است. این به این معنی است که خورشید دقیقا در پشت شما قرار داشته باشد و پرندگان، در حال پرواز به سوی شما باشند و یا از جلوی شما عبور کنند.

بعد از این که یک مکان عمومی را برای عکاسی خودتان انتخاب کردید، در ابتدا نگاهی به جهت نور خورشید و این که کدام قسمت می‌تواند نقطه ایده‌آل باشد، بیاندازید. البته منابع آنلاینی وجود دارند که می‌توانند به شما در محاسبات کمک کنند.

یکی دیگر از فرصت‌های جذاب نورپردازی، عکاسی ضد نور ( سیلوئت ) پرندگان در حال پرواز است. صبر کنید تا آفتاب بالا برود و یا تنظیم شود.

موقعیت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نور خورشید در پشت پرندگان قرار بگیرد و نورسنجی‌تان را با توجه به روشن‌ترین بخش انجام دهید. سپس منتظر بمانید تا یک پرنده میان شما و خورشید پرواز کند.

این می‌تواند یک بازی انتظار باشد، اما نتیجه کار قطعا ارزشش را دارد.

عکاسی ضدنور از پرندگان

3. از یک لنز تله فوتو برای ثبت تصاویر کلوزآپ (نمای نزدیک) از پرندگان استفاده کنید

در عکاسی حیات وحش، داشتن یک لنز تله فوتو خوب در کنار دوربین DSLR ، حالتی ایده آل است؛ زیرا پرندگان موجوداتی زنده هستند که در حالت عادی از انسان­‌ها اجتناب می‌­کنند.

می‌توانید از لنزی با برد کمتر نیز استفاده‌ ­کنید، اما فراموش ­نکنید که عکاسی پرندگان در حال پرواز، نیاز به کار سخت و تلاش بیشتری دارد.

البته شما می‌­توانید از دور از پرندگان عکاسی کنید و یا پرندگانی را برای عکاسی انتخاب­ کنید که کمتر از انسان­‌ها اجتناب می­‌کنند (مانند سیگل و کبوتر).

استفاده از لنزی با فاصله کانونی بیشتر به شما این امکان را می­‌دهد که به اغلب پرندگان نزدیک ­شوید. به ­‌این‌ ­ترتیب می‌­توانید با جزئیات بیشتری از این پرندگان در حال پرواز عکاسی کنید.

چیدمان پرندگان در حال پرواز در آسمان که با یک لنز واید عکاسی شده است.
عکاسی پرندگان در حال پرواز، با استفاده از لنز با فاصله کانونی زیاد، نتیجه بسیار خوبی دارد، بااین حال، با اندکی خلاقیت، می‌توان با استفاده از لنز با فاصله کانونی کم نیز، به نتایج خوبی دست یافت.

علاوه ­بر­این، شما به لنزی با قابلیت فوکوس سریع نیاز­ دارید. پرندگان برخی­ مواقع دیوانه­ وار به هرسو پرواز می­‌کنند و الگوی پرواز مشخصی ندارند، بنابراین شما به لنزی نیاز دارید که در این شرایط نیز بتواند به ­سرعت و به ­درستی فوکوس کند.

به­ عنوان مثالی از این نمونه لنز­های با محدوده مناسب، می‌­توان به لنز Canon 100-400mm IS II اشاره کرد که قابلیت فوکوس خودکار بالایی دارد.

استفاده از مبدل تله، راهی دیگر برای افزایش برد لنز است. این مبدل­‌ها ارزان­تر از لنز­های لته فوتو هستند، با­این­ حال دارای یک سری معایب بزرگ نیز می‌باشند.

حداکثر گشودگی دیافراگم لنز کاهش یافته، افزایش لرزش دوربین، سرعت فوکوس کمتر و کیفیت عکس پایین‌­تر، از معایبی هستند که ممکن است در هنگام استفاده از مبدل تله باآنها روبرو شوید.

استفاده از سه­‌پایه و یا تک‌­پایه، با سَری بال هد و یا هدی از نوع گیمبال، برای کار با لنز­های سنگین‌­تر، می­‌تواند مفید واقع ­شود. استفاده از تجهیزات به کاهش لرزش دوربین کمک می‌کند و همچنین فشار بر­روی کمر و گردن شما را کاهش می­‌دهد.

4. برای عکاسی پرندگان در حال پرواز، دوربین خود را بر­روی مد “عکاسی پیاپی” تنظیم کنید

برای اینکه بتوان از پرندگان در حال پرواز عکس‌­های سریع و متوالی ثبت نمود، در ابتدای کار، باید یک سری تنظیماتی کلی را برای دوربین انجام داد.

در ابتدا، دوربین را برروی مد “فوکوس خودکار” تنظیم کرده و “فوکوس متوالی” را فعال کنید (AI Servo برای Canon و AF-C برای Nikon). فوکوس متوالی، که برای عکس­برداری از اهداف متحرک طراحی­ شده ­است، به این معنی است که، زمانی­که شما دکمه شاتر را تا نیمه می‌فشارید، دوربین نقطه/نقاط فوکوس را قفل نمی­‌کند، بلکه هدف را دنبال نموده و بطور متوالی فوکوس مجدد انجام می‌­دهد.

استفاده از نقاط فوکوس خودکار (نقاط AF)، به انتخاب عکاس بستگی دارد. استفاده از نقطه AF تکی، برای عکاسی از پرندگان ساکن و استفاده از همه نقاط AF بطور همزمان، برای عکاسی پرندگان در حال پرواز، انتخاب‌­های بهتری هستند.

برای آن که کنترل بهتری بر تنظیمات دوربین داشته ­باشید، دوربین را بر­روی حالت تنظیم دستی قرار دهید. برای عکاسی پرندگان در حال پرواز، شما به سرعت شاتر حداقل 1/1000 ثانیه نیاز دارید. البته برای ایجاد “اثر پنینگ” (به­ تصویر­ کشیدن اشیاء درحال حرکت)، می­ توانید از سرعت‌­های شاتر کمتر نیز استفاده ­کنید.

سپس حالت سرعت عکاسی را بر روی “مد پیوسته” قرار دهید. به ­این­ ترتیب، زمانی که دکمه شاتر را می­‌فشارید، دوربین تصاویر را بطور متوالی و سریع ثبت­ کرده و تا زمانی که شما دکمه شاتر را پایین نگاه ­داشته‌اید، تصاویر یکی پس از دیگری ثبت می­‌شوند.

بلند شدن و پرواز کردن پرندگانی که با تکنیک پنینپ عکاسی شده اند.

سپس عدد دیافراگمی در حدود f/8 انتخاب کنید. در واقع با افزایش عمق میدان توسط دیافراگم، شانس خود را برای یک عکس­برداری با وضوح بسیار، به حداکثر می­‌رسانید.

برای متعادل ­نمودن میزان نوردهی و یا ایجاد افکت‌های خلاقانه، می‌­توانید دیافراگم دوربین خود را به­ طور هماهنگ با حساسیت ISO تنظیم کنید.

عکاسی از پرنده Kea ای که در حال پرواز است

5. برای ثبت تصاویر بهتر از پرندگان درحال پرواز، آنها را با دوربین دنبال­ کنید

حال که میزان نوردهی را تنظیم کرده‌اید، وقت آن فرا­رسیده که شروع به عکاسی کنید. در زمان عکاسی از پرندگان در حال پرواز، توانایی شما در دنبال نمودن پرنده با حرکت ­دادن دوربین، می‌­تواند تصویر ثبت­ شده را به عکسی بسیار زیبا و با کیفیت تبدیل­ کرده و یا برعکس، عکس را خراب­ کند.

برای دنبال کردن مناسب پرنده با دوربین، به اطراف خود نگاهی بیاندارید. اگر چیزی مانند یک دیوار و یا فنس وجود دارد که بتوانید به آن تکیه کنید، بدون اینکه دامنه حرکت شما را در دنبال کردن پرنده محدود کند، از آن بهره بگیرید.

در گام بعدی، دست­­چپ خود را در زیر لنز دوربین قرار داده تا بتوانید وزن آن را بهتر تحمل کنید. سپس بدنه ­دوربین را با دست ­راست نگاه­ داشته و آرنج­‌های خود را محکم به پهلوهای خود بفشارید. همچنین پاهای خود را محکم برزمین قرار­داده و زانوهای خود را در حالت راحتی قرار دهید. 

صرف ­نظر از اینکه از تجهیزات تثبیت­ کننده استفاده می­‌کنید یا خیر، سعی کنید قبل از نزدیک شدن پرنده آن را تحت­ نظر داشته ­باشید. به­ این­ ترتیب زمان کافی برای جهت­‌گیری مناسب و داشتن سوژه مورد ­نظر در چشمی دوربین خواهید ­داشت و آماده ثبت تصویری مناسب خواهید ­بود.

به ­محض نزدیک­ شدن پرنده، برای فوکوس­ کردن، دکمه شاتر را تا نیمه بفشارید. به ­ثبت­­­ رساندن یک عکس شارپ از چشم­‌های پرنده می‌­تواند نشانه موفقیت شما در عکاسی پرندگان در­حال­ پرواز باشد. بنابراین، سعی­ کنید برروی ناحیه صورت پرنده فوکوس ­کنید.

زمانی که عمل فوکوس را انجام دادید، دکمه شاتر را بطورکامل بفشارید و لنز را بر روی پرنده ثابت نگاه ­دارید (با چرخش بر روی باسن، اگر دوربین را با دست حمل­ می­‌کنید).

عقاب بزرگی که در آسمان در حال پرواز عکاسی شده است.
دنبال کردن یک سوژه متحرک می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما نتیجه‌ای که حاصل می‌شود ارزش این تلاش را دارد.

6. برای ثبت عکس­‌های روایی، محیط پیرامون پرندگان را در عکس­ دخیل­ کنید

استفاده از قانون یک­ سوم در عکاسی، راهی بسیار مناسب برای نشان ­دادن حرکت بیشتر در عکس، بدون تار­شدن تصاویر است.

استفاده از قانون یک سوم برای عکاسی پرنده در حال پرواز

نیازی نیست که خود را به عکاسی از پرندگان در زمینه آبی ­رنگ آسمان محدود ­کنید. دخیل نمودن زیستگاه طبیعی پرنده در عکس، به فهم بهتر صحنه به­ تصویر­ کشیده ­شده کمک­ کرده و حالتی روایی به عکس می‌­دهد.

پرنده ای که در حال پرواز به سمت پرنده ای دیگر
افزودن زیستگاه طبیعی پرنده درحال پرواز، عمق بیشتری به عکس بخشیده ­است.

گمان­ نکنید که پرنده‌­ای که از آن عکس ­می­‌گیرید، باید تمام قاب را پر­کند. پرندگان در­حال پرواز، غالبا در یک قاب مستطیل­ شکل، به­ تصویر­ کشیده­ می­­‌شوند. افزودن محیط پیرامون پرنده  به عکس، به بیننده حس پرواز با یک پرنده را بهتر منتقل ­می‌­کند.

جغد در حال پرواز عکاسی شده

رنگ، به­ عنوان یک تم ­عکاسی قدرتمند، در عکاسی پرندگان در­حال پرواز، شناخته­ می­‌شود. به تصویر­ کشیدن پرهای پرندگان، بخصوص در مورد پرندگان در­حال پرواز، می‌­تواند بسیار جالب باشد. همچنین می­‌توانید رنگ آسمان و یا محیط اطراف را نیز به عکس اضافه کنید.

مورد جالب دیگر در عکاسی پرندگان در­حال پرواز، استفاده از طرح سیاه و سفید است. با­ این روش، علاوه بر شکل و فرم، خطوط و بافت اشیاء نیز بخوبی نمایش ­داده­ می‌­شوند.

عکاسی سیاه و سفید پرندگان در آسمان
استفاده از طرح سیاه و سفید باعث بهبود شکل و فرم پرندگان در حال پرواز می‌شود.

7. برای افزایش مهارت عکاسی خود، از پرندگان مختلف در مکان‌­های متفاوت و متنوع، عکاسی کنید

مانند امور دیگر، تمرین نتیجه بسیار خوبی دارد و مهارت شما را در عکاسی افزایش می­‌دهد. عکاسی پرندگان در­حال پرواز، دشوار است و شما نیاز به زمان دارید تا در این­ کار مهارت پیدا کنید. دنبال­ نمودن پرندگان در طبیعت، مهارتی است که نیاز به پرورش دارد. تمرین عکاسی پرندگان در حال پرواز را با عکاسی از پرندگان در حیاط خانه خود آغاز کنید. این امر به شما کمک­ می­‌کند که با رفتار پرندگان و فرآیند عکاسی از آن‌ها، در شرایطی مناسب و راحت، آشنا شوید.

پرنده عکاسی شده در حال پرواز

سعی ­کنید از پرندگان مختلف، در مکان­‌ها و موقعیت­‌های متفاوت، عکاسی­ کنید. از تغییر تنظیمات دوربین برای عکاسی پرندگان درحال پرواز و استفاده از تکنیک پنینگ، نترسید.

8. در محیط زندگی پرندگان اختلال ایجاد ­نکنید

پرندگان موجوداتی زنده هستند و مختل ­نمودن زیستگاه طبیعی آنها، از طریق مداخلات انسانی، حیاتشان را تحت ­تاثیر قرارداده است. بسیار مهم است که درهنگام عکاسی از پرندگان و بعد از آن، سعی کنید تا به محیط زندگی آنها، کمترین آسیب ممکن وارد شود.

از لانه‌­های پرندگان دوری کنید، در مسیر مشخص و ازپیش طراحی­ شده قدم­ بردارید، به پرندگان غذا (بخصوص نان) ندهید، تمام زباله­‌های خود را با خود از محیط زندگی آنها خارج کنید و از آسیب­ رساندن به طبیعت اجتناب­ کنید.

عکاسی ضد نور پرندگانی در مقابل غروب خورشید
به حفظ زیستگاه طبیعی پرندگان کمک کرده و مراقب تاثیراتی که برطبیعت می‌گذارید، باشید.

عکاسی از پرندگان، به فهم بیشتر از اکولوژی پرندگان نیز کمک­ می‌کند. سایت­‌های مرتبط با دانشوری شهروندی (پژوهش­های انجام شده توسط افراد آماتور)، مانند birdlife و bandedbirds همواره پذیرای اطلاعاتی راجع به پرندگان هستند. این امر منجر­به حفظ گونه‌های مختلف پرندگان و زیستگاه طبیعی آنها می‌­شود. اگر مایل­ هستید به حفظ پرندگان کمک ­کرده و سهمی در دانش مرتبط با پرندگان داشته­ باشید، می­‌توانید مشاهدات خود را ثبت­ کنید.

عکاسی پرندگان در حال پرواز | نتیجه­‌گیری

عکاسی پرندگان درحال پرواز، بسیار چالش ­برانگیز بوده و در عین­ حال، در شما حسی رضایت بخش را ایجاد می­‌کند. با طراحی درست و استفاده از تجهیزات و تکنیک مناسب، می‌­توانید تصاویری زیبا از پرندگان درحال پرواز را به ثبت برسانید.

5 از 5 براساس رای 5 نفر
Picture of مدیر وبسایت
مدیر وبسایت

یک پاسخ به “8 نکته برای عکاسی پرندگان در حال پرواز”

  1. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرمخاطب ترین دوره‌ی آموزشی

3,200,000 تومان5,499,000 تومان

انتخاب تجهیزاتت با ما

دوربین، لنز، تجهیزات نورپردازی و ...

اطلاعات تماست رو وارد کن