Take a fresh look at your lifestyle.

اصول اولیه طراحی و نقاشی دیجیتال ( دیجیتال پینتینگ | Digital Painting )

در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه، اصول و قواعد اولیه، تجهیزات و نرم‌افزار‌های مورد نیاز و … در طراحی و نقاشی دیجیتال ( دیجیتال پینتینگ | Digital Painting ) بپردازیم.

مقدمه

از روزی که بشریت به وجود آمد و به تعامل با همزادان خود پرداخت، خواست که آنچه را می‌بیند با دیگران به اشتراک بگذارد. این اشتراک گذاری زمانی از طریق نقاشی بر روی دیواره قارها انجام می‌شد و یا با تعریف کردن داستان و دنباله گرفتن آن به صورت سینه به سینه؛ اما حال شاهد این امر از طریق عکاسی ، نقاشی و اشتراک گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی هستیم.

انسان‌ها از همان ابتدا با چیزهایی که در دسترس داشتند به دنبال رسیدن به اهداف خود بودند؛ یعنی ابتدا از گِل استفاده کردند، سپس گِل رس رنگی، بعد از آن از زغال چوب، استخوان‌های تیز حیوانات و سپس رنگدانه‌هایی که با آب و روغن ترکیب می‌نمودند.

آنها بر روی بوم، خاک رس، چوب، استخوان و سنگ نقاشی کرده و این کار را با ابزار ساده شروع کردند و تا به امروز آن را با مداد، جوهر و قلم ادامه داده‌اند.

نقاشی انسان‌های اولیه

بدون شک، دنیای مادی فرصت‌های زیادی را برای ذهن خلاق انسان فراهم می‌کند.

اما امروزه ما با دنیایی شگفت انگیزتر و جدیدتر سر و کار داریم که به آن دنیای دیجیتال می‌گوییم.

امروزه همه چیز را از طریق صفحه نمایش و مانیتورهای خود تماشا می‌کنیم. با لمس یک آیکون وارد برنامه‌ای شده و با چند کلیک به جدیدترین آثار هنری دسترسی داریم. خواه یا ناخواه در دنیای ما هنر سنتی در حال تعویض جایگاه خود با هنر دیجیتال است و این به نوعی اجتناب ناپذیر می‌باشد.

در دنیای دیجیتال بسیاری از محدودیت‌های دنیای مادی را مشاهده نمی‌کنیم و آزادی عمل بسیار بیشتری داریم. اما در عوض آن بعضی چیزها را هم از دست داده‌ایم.

شما می‌توانید رنگ‌های بسیاری را انتخاب کرده، با هم ترکیب کنید و به دنیایی از رنگ‌ها دسترسی داشته باشید. اکثر مانیتورها و نمایشگرهای امروزی توانایی نمایش حدود 16 میلیون رنگ را دارند که در دنیای واقعی دسترسی به این میزان رنگ غیر قابل تصور است.

حتی شما می‌توانید میزان هایلایت و یا روشنایی را در تصاویر تغییر دهید، افکت‌هایی را بر روی عکس خود استفاده کنید که در نقاشی سنتی برای دستیابی به آن فرآیند طولانی و پیچیده‌ای را می‌‎بایست پشت سر بگذارید. اما حالا تنها با چند کلیک ساده به همه آنها دسترسی دارید.

حال اگر حتی قسمتی از رنگ شما بیرون از محدوده مورد نظر رفت، می‌توانید آن را پاک کرده و یا اگر قسمتی از طرح شما بزرگ یا کوچک شد، به راحتی آن را انتخاب کرده و تغییر سایز دهید. انتخاب پس زمینه‌های مختلف و بافت‌های مختلف برای محیط نقاشی نیز از دیگر موهبت‌های فضای هنرهای دیجیتال است.

نقاشی دیجیتال یکی از تخصص‌های جدید در دنیای گرافیک کامپیوتری است. برای نقاشی دیجیتال از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که انتخاب آن به سلیقه و تسلط طراح و خصوصیات طرح بستگی دارد. معمولاً از طرح‌هایی که به‌صورت دیجیتال کشیده می‌شوند، در تبلیغات، انیمیشن‌ها، فیلم‌های سینمایی، کتاب‌ها و مجلات استفاده می‌شود.

برای شروع نقاشی دیجیتال بهتر است قبلاً با مقدمات طراحی روی کاغذ، اصول آناتومی و طراحی فیگور و نرم‌افزار فتوشاپ (Photoshop) آشنا باشید. البته نرم‌افزارهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام ویژگی‌هایی را به شما ارائه می‌دهند که در قسمت‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

نقاشی دیجیتال در نرم افزار فتوشاپ ( Photoshop )

با به‌کارگیری مهارت‌های خود در حوزه نقاشی دیجیتال می‌توانید به‌صورت مستقل و یا به‌عنوان عضوی از یک آژانس تبلیغاتی، استودیوی ساخت فیلم و انیمیشن یا مؤسسات نشر، وارد بازار کار شده و از تخصص و مهارت خود درآمد کسب کنید. حتی می‌توانید به صورت آزاد کار کرده و طراحی‌های کانسپت آرت انجام داده و آن‌ها را بفروشید و یا هر کار دیگری که بشود از آن کسب درآمد کرد.

نقاشی دیجیتال ، شاخه ای از گرافیک دیجیتالی و کامپیوتری است. در نقاشی دیجیتال یا دیجیتال پینتینگ ( Digital Painting )، به جای طراحی بر روی کاغذ از نرم افزارهای کامپیوتری و ابزارهایی چون قلم نوری و ماوس برای نقاشی کشیدن استفاده می‌شود.

اما بحثی که پیش می‌آید این است که آیا فضای کاری دیجیتال همانند فضای کاری واقعی می‌تواند مهارت‌ها و استعدادهای واقعی فردی را به نمایش بگذارد؟ آیا کارهایی که در نقاشی دیجیتال می‌شود انجام داد تقلب محسوب می‌شود؟ حقیقت ماجرا این است که این امکانات به هیچ وجه تقلب محسوب نشده و باعث کور شدن استعداد یک شخص نمی‌شود و تنها مهارت‌ها و توانایی‌هایی را به یک طراح اضافه می‌کند که کیفیت کار او را بالا ببرد. این امکانات برای ما به وجود آمده. پس چرا از این امکانات عالی برای خلق هنر استفاده نمی‌کنید؟

تاریخچه

اولین برنامه طراحی گرافیکی Sketchpad نام داشت. Sketchpad در سال ۱۹۶۳ توسط ایوان سوترلند، یک فارغ التحصیل دانشگاه MIT ساخته شد که به کاربر اجازه می‌داد تا اشیا را بر روی یک مانیتور CRT دستکاری کند. Sketchpad در نهایت منجر به ایجاد تبلت Rand برای کار بر روی پروژه GRAIL در سال ۱۹۶۸ شد و اولین تبلت ساخته شد. دیگر تبلت‌ها یا دیجیتایزرها مانند ID (Intelligent Digitizer) و BitPad از نظر تجاری موفق بودند و در برنامه‌های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) مورد استفاده قرار گرفتند. تبلت‌های مدرن، ابزارهای مورد انتخاب نقاشان دیجیتال هستند. شرکت WACOM، پیشرو در صنعت تبلت‌هایی است که اندازه آنها از 6*4 اینچ تا 19*12 اینچ است و ضخامتی کمتر از ۱ اینچ دارند.

از برندهای دیگر تبلت‌های گرافیکی نیز می‌توان به Aiptek، Monoprice، Hanvon، Genius، Adesso، Trust، Manhattan، Vistablet، Xp Pen ، DigiPro و غیره اشاره کرد. تمام این تبلت‌های گرافیکی دارای کارایی اصلی موس هستند و می‌توانند به عنوان یک موس مورد استفاده قرار گیرند، نه تنها در ویرایشگرهای گرافیکی، بلکه همچنین به عنوان جایگزینی برای موس. این تبلت‌ها با تمام نرم‌افزارهای ویندوز و مکینتاش سازگاری دارند.

ایده استفاده از یک تبلت برای مخابره جهت‌ها به کامپیوتر از سال ۱۹۶۸ وجود داشته، از زمانی که شرکت Rand (تحقیق و توسعه) در سانتا مونیکا، تبلت Rand را توسعه داد که برای برنامه نویسی به کار می‌رفت. در اواسط دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ با موفقیت تجاری ID و BitPad که توسط شرکت Summagraphics Corp ساخته شده بودند، دیجیتایزرها محبوبیت پیدا کردند. این دیجیتایزرها به عنوان یک ابزار ورودی برای بسیاری از سیستم های CAD استفاده می‌شدند و همچنین با نرم‌افزارهای CAD مبتنی بر PC مانند AutoCAD ادغام گردیدند.

اولین برنامه تجاری که به کاربران قابلیت طراحی، کشیدن و دستکاری اشیا را می‌داد، MacPaint بود. اولین نسخه این برنامه در ۲۲ ژانویه سال ۱۹۸۴ در کامپیوتر Apple Lisa معرفی شد. قابلیت نقاشی با دست آزاد و ایجاد تصاویر گرافیکی، این برنامه را به بهترین برنامه در نوع خود در سال ۱۹۸۴ تبدیل کرد. نسخه‌های قبلی برنامه MacSketch و LisaSketch نام داشتند و آخرین نسخه MacPaint ، نسخه ۲ آن بود که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد.

بیشتر موفقیت جهانی MacPaint به خاطر عرضه اولین کامپیوتر مکینتاش بود که به یک برنامه دیگر به نام MacWrite مجهز شده بود. این اولین کامپیوتر شخصی با رابط کاربری گرافیکی بود و اندازه آن نسبت به پیشینیان خود بسیار کوچک‌تر بود. این کامپیوتر Lisa نام داشت. کامپیوتر Macintosh با قیمتی حدود ۲۵۰۰ دلار موجود بود و ترکیبی از یک طراحی کوچکتر، این کامپیوتر را بسیار محبوب کرد و امکانات گرافیکی MacPaint را در اختیار کاربران عادی کامپیوتر قرار داد.

یکی دیگر از اولین برنامه‌های دستکاری تصویر Adobe Photoshop بود. نام آن در ابتدا Display بود و در سال ۱۹۸۷ توسط Thomas Knoll در دانشگاه میشیگان به عنوان یک برنامه نمایش تصویر سیاه و سفید ساخته شد. با کمک برادرش به نام جان، این برنامه تبدیل به یک برنامه ویرایش تصویر به نام ImagePro شد، اما نام آن بعدا به Photoshop ( فتوشاپ ) تغییر یافت.

برادران نول با شرکت‌های Adobe Systems و Apple قرارداد بستند و Photoshop 1.0 در سال ۱۹۹۱ برای مکینتاش عرضه شد. شرکت Adobe Systems در گذشته برنامه Adobe Illustrator ۱.۰ را در سال ۱۹۸۶ بر روی Apple Macintosh عرضه کرده بود. این دو برنامه Adobe Photoshop و Adobe Illustrator در حال حاضر دو تا از بهترین برنامه‌های مورد استفاده برای نقاشی دیجیتال هستند. نرم افزار Illustrator استفاده از منحنی‌های Bezier را معرفی کرد که به کاربر اجازه می‌داد در طراحی وکتور بسیار دقیق عمل کند. یک توسعه اخیر در برنامه Adobe Eazel اجازه نقاشی آبرنگ با انگشت مستقیما بر روی صفحه iPad و استخراج با رزولوشن بالاتر بر روی فضای کاری بزرگتر Photoshop CS5 در PC را می‌دهد.

طراحی دیجیتال

در سال ۱۹۸۸، Craig Hickman یک برنامه نقاشی به نام Kid Pix ساخت که استفاده از MacPaint برای کودکان را ساده‌تر می‌کرد. این برنامه در ابتدا به صورت سیاه و سفید ساخته شده بود و پس از چندین تجدید نظر، در سال ۱۹۹۱ به صورت رنگی عرضه شد. Kid Pix یکی از اولین برنامه‌های تجاری بود که از رنگ و صدا به گونه‌ای خلاقانه استفاده کرد. با اینکه Kid Pix برای کودکان ساخته شده بود، اما تبدیل به ابزاری مفید برای آشنا کردن بزرگسالان با کامپیوتر هم شد.

نرم افزار kid pix

آیا دانستن قواعد طراحی برای نقاشی دیجیتال نیاز است؟

یکی از پیش نیازهای اصلی هر سبکی در طراحی و بویژه نقاشی دیجیتال ، دانستن قواعد اولیه و اصول طراحی می‌باشد. به طور کلی طراحی و یا نقاشی دیجیتال بخش کوچکی از مجموعه طراحیست که برای انجام آن می‌بایست تمام قواعد را بلد باشید. در واقع بدون دانستن قواعد طراحی نمی‌شد سمت طراحی دیجیتال رفت، زیرا این سبک جدیدی از کار نیست و تنها به جای استفاده از قلمو و رنگ باید از قلم نوری استفاده کنید.

طراحی دیجیتال با قلم نوری بسته به نوع تبلت گرافیکی متفاوت است. اگر صفحه نمایش داشته باشد، همانند کاغذ هر چه را ببینید رسم می‌کنید، اما اگر فاقد صفحه نمایش باشد باید ارتباط بین دست و چشم قوی داشته باشید. زیرا آنچه را روی صفحه می‌کشید در جایی دیگر و در اندازه متفاوت مشاهده می‌کنید.

دانستن اصول طراحی فیگور، آناتومی، حجم، سطح، نوع خط گذاری، اهمیت خط در طراحی، سایه زنی، طراحی سه بعدی در دو بعدی و بسیاری موارد پایه‌ای دیگر بری طراحی دیجیتال نیاز است. بدون در نظر گرفتن سبکی که می‌خواهید وارد آن شوید. بعد از انتخاب سبک باید تمرینات مخصوص به آن را نیز اضافه کنید.

علاوه بر اینها دانستن اصول اولیه در مورد طراحی دیجیتال مثل کار با براش‌ها و نرم‌افزارها نیز بسیار مهم است.

طراحی و نقاشی چیست؟

تعریف کلی طراحی، هنر مبتنی بر خط است. اگر ابزاری داشته باشید که می‌تواند خطوط را ایجاد کند، پس قطعا می توانید چیزی را طراحی کنید. هیچ خطی در دنیای فیزیکی وجود ندارد، اما مغز ما می‌تواند یک جسم را متشکل از خطوط مختلف ببیند.

وقتی خطوط را می‌بینیم، مغز قادر به تبدیل آنها به چیزی است که از واقعیت متولد شده و لذا، ما می‌توانیم آنچه را که نقاشی نشان می‌دهد تشخیص دهیم، گرچه اکثر عناصر قابل مشاهده دنیای واقعی را در خود نداشته باشد.

به طور سنتی، طرح ها با زغال، مداد و جوهر خلق می‌شوند؛ شما می‌توانید از تمام این ابزار‌ها برای اضافه کردن سایه به نقاشی خود استفاده کنید. نقاشی نسبت به طراحی دارای دقت کمتری است، زیرا بر اساس خطوط کاملا کنترل شده ترسیم نمی‌شود. در عوض، نقاشی بر “قطعات” و “نقاط” که عناصر بصری جهان فیزیکی را شبیه سازی می‌کنند استوار است.

نقاشی

علاوه بر این نه فقط کنتراست و سایه، بلکه رنگ‌ها نیز در نقاشی دارای اهمیت زیادی هستند. نقاشی در واقع خیره شدن به جهان و مشاهده‌ی رنگ‌ها و طرح‌ها فراتر از آنچه هستند می‌باشد.

برای رنگ کردن، شما نیاز به دو ابزار دارید: نوعی رنگ (رنگدانه مایع که انواع مختلفی از آن با خواص متفاوت در بازار موجود است) و دومین ابزار مورد نیاز شما نیز قلم مو است. قلم موها میزان رنگ، جهت ضربه و ترکیب رنگتان را مشخص می‌سازند. اگر از انگشتان به جای قلم مو استفاده می‌کنید، حقیقتا می‌توانید رنگ‌ها را احساس کنید، زیرا آثار هنری بیشتر بر پایه آن ترسیم می‌شوند. نقاشی ها می توانند در ابتدا از خطوط کوچک و یا نقطه‌هایی آغاز شوند که در نهایت به نقاشی جذاب و زیبایی تبدیل خواهند شد.

هنر طراحی و نقاشی دیجیتال چیست؟

در محیط دیجیتال ، چوب، زغال چوب و یا رنگ وجود ندارد. همه چیز فقط ترکیبی از کدهای 0 و 1 هستند که به صورت بصری بر روی صفحه نمایش به چیزی که برای ما مفهوم باشد تبدیل می‌شوند. این کدهای 0 و 1 می‌توانند هر چیزی را که تصور می‌کنید شبیه سازی کنند.

به عنوان مثال یک نرم افزار مناسب می‌تواند کامپیوتر شما را به یک ویولن، پیانو یا درام تبدیل کند، یکی دیگر می‌تواند آن را به یک بوم و یک پالت پر از رنگ‌های مختلف تبدیل نماید. ابزارها واقعی نیستند، اما صداها هستند، و بنابراین تصاویر نیز واقعی خواهند بود.

اگر چه هنر دیجیتال قوانین هنر سنتی را محدود می‌داند، اما اغلب آنها را شبیه سازی می‌کند تا کاربر تصور کند با چیزی آشنا سرو کار دارد و لذا کل روند برایش قابل فهم باشد. برنامه‌های ابتدایی نقاشی دیجیتال براساس رنگ آمیزی پیکسل‌ها با یک ماوس بود، اما امروزه این برنامه‌ها بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند؛ رنگ های‌دیجیتالی به طور طبیعی می‌توانند با هم مخلوط شوند و با یک قلم مخصوص بر روی یک تبلت گرافیکی اعمال گردند.

یک تبلت گرافیکی، پد طراحی متصل به کامپیوتر را شبیه‌سازی می‌کند. شما می‌توانید درست مانند یک قلم واقعی، نقاشی یا طراحی کنید، و پد نیز حرکات و فشار دست شما را به طرح‌های دیجیتالی قابل رویت بر روی صفحه نمایش تبدیل خواهد کرد. تبلت‌های ارزان‌تر از صفحه نمایش خارجی استفاده می‌کنند و تبلت‌های گران‌تر دارای صفحه نمایش خاص خود هستند.

تبلت مناسب طراحی و نقاشی دیجیتال

iPad Pro را می‌توان به عنوان یک تبلت گرافیکی نیز استفاده کرد، چرا که قلم اپل درست مانند یک قلم واقعی خواهد بود. آنچه ترسیم می‌شود به نرم افزارتان بستگی دارد. فتوشاپ، که یک برنامه نقاشی نیست، هر ضربه را به عنوان چیزی جداگانه در نظر می‌گیرد که در واقعیت امکان پذیر نیست.

در سایر برنامه‌های تخصصی، مانند SketchBook Pro، هر ضربه درست مانند محیط سنتی در نظر گرفته می‌شود. رنگ جدید با لایه‌هایی که قبلا رنگ شده مخلوط می‌شود و شما نمی‌توانید یک قلم Copic روشن را بر روی یک قلم تیره‌تر استفاده کنید.

قلم تنها می‌تواند یک شکل داشته باشد و این شکل معمولا شبیه به یک مداد و یا یک نشانگر است. همین امر باعث می‌شود که بسیار دقیق باشد و بتوان به خوبی از آن برای نقاشی استفاده کرد.

ترکیبی از سخت افزار / نرم افزار دیجیتال برای شما این امکان را فراهم می‌آورد تا از تمام تکنیک‌های شناخته شده نقاشی‌های سنتی بهره ببرید؛ خطوط سبک و نازک را با خطوط تیره و ضخیم در هم آمیزید و سایه بزنید.
اگر چه یک قلم مانند یک قلم مو به نظر نمی‌رسد، اما اگر نرم افزار اجازه دهد می‌تواند مانند یک قلم مو عمل کند.

شما به راحتی می‌توانید اندازه و شکل نوک براش را برای اهداف مختلف تغییر دهید و حتی برخی از برنامه‌ها برای شما امکان شبیه سازی ضخامت و سازگاری رنگ دیجیتال را ارائه می‌کنند.

بعضی از برنامه‌ها، به ویژه آن‌هایی که ساده‌تر هستند، ممکن است به شما یک “قلموی دیجیتالی” را ارائه دهند – ابزاری که رنگ‌ها را بدون امکان ترکیب پیشرفته به تصویر اضافه می‌کند. این روش نقاشی هیچ معادل سنتی ندارد و نقاشی بصری تری را نسبت به نقاشی سنتی ارائه می‌کند. نتیجه نهایی ممکن است به صورت نقاشی ظاهر شود، هر چند که فرآیند بیشتر شبیه به طراحی یک نشانگر بزرگ است.

یک نقاشی چگونه شکل می‌گیرد؟

اگر در مورد نقاشی سنتی بخواهیم سخن بگوییم، نقاشی یعنی رسم هر آنچه که در واقعیت می‌بینید بر روی کاغذ با رعایت اندازه و ترکیبات به صورت صحیح و ساده سازی آن و سایه زدن و حجم دادن.

این نوع طراحی نیاز به توانایی دیدن شیء به همان صورتی که به نظر می‌آید دارد، در واقع آنچه در این طراحی نیاز است، مهارت‌های اندازه گیری خوب و کنترل خوب ابزارها است. نتیجه نهایی یک کپی فیزیکی از آنچه هنرمند در آن لحظه دیده است، می‌باشد.

طراحی و نقاشی دیجیتال

در نقاشی از روی تخیل باید زمان زیادی صرف تجزیه و تحلیل واقعیتی شود که قبلا دیده شده و هم اکنون هنرمند قصد دارد آن را به تصویر بکشد. باید به دقت آن را در ذهن تجسم کنید و از هیچ چیزی دریغ نکنید تا بتوانید کوچکترین جزئیات را هم به تصویر بکشید. نتیجه نهایی چیزی است که هنرمند تصور می‌کند آن را قبلا دیده است.

جالب است بدانید که هنرمند در این حالت، سمت بصری واقعیت را کپی نمی‌کند، بلکه با مرور آن در ذهن خود سعی می‌کند واقعیت را به تصویر بکشد.

لازم نیست که نقاشی درست همانند واقعیت باشد، در واقع واقعیت انقدر پیچیده است که برای به خاطر آوردن و ترسیم آن، باید تا می‌توان آن را ساده کرد.

هر هنرمند به شیوه‌ای خاص به ساده سازی پرداخته و در نهایت طرحی را خلق می‌کند. سبک یک راه خوب برای ساده سازی واقعیت است و همیشه قوانینی دارد، حتی اگر هنرمند از آنها آگاه نباشد. سبک‌ها با قواعد روشن و واضح می‌توانند به آسانی توسط هنرمندان مختلف مورد استفاده قرار گیرند و درک واقعیت را برای مبتدیان آسان‌تر کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای نقاشی دیجیتال

برای کشیدن یک نقاشی به صورت دیجیتال می‌توانید تنها از یک موس استفاده کنید، اما روش اصولی‌تر و حرفه‌ای تر آن استفاده از تبلت‌های گرافیکی است. قلم نوری و تبلت، اساسی‌ترین ابزارها برای دیجیتال پینتینگ حرفه‌ای هستند. نقش قلم نوری در طراحی دیجیتالی همانند نقش قلم‌مو و بوم در نقاشی سنتی است.

شما می‌توانید قلم خود را با چند کلیک به یک قلمو آغشته به رنگ تبدیل کرده و یا از آن همانند یک زغال طراحی یا گرافیت استفاده کنید و محدودیتی برای استفاده از ابزار در نقاشی دیجیتال وجود ندارد.

با کمک قلم نوری، شما می‌توانید طرح‌های خود را اتود بزنید، اشکالات آنها را برطرف کنید و طرح‌های نهایی را کشیده، سایه زده و رنگ‌آمیزی کنید.

نکته مهم در انتخاب تبلت‌های گرافیکی، صفحه نمایش بزرگ آن‌ها و دقت بالاییست که دارند. هر چه صفحه نمایش بزرگتر بوده و حساسیت صفحه به قلم نیز بیشتر باشد، طرح‌هایی ظریف‌تر، دقیق‌تر و بهتر خواهید کشید. دقت داشته باشید که بسیاری از تبلت‌های گرافیکی موجود در بازار فاقد صفحه نمایش هستند و برای تهیه مدل‌هایی که صفحه نمایش دارند، باید مبلغ بسیار بالاتری را بپردازید.

تبلت دارای صفحه نمایش برای نقاشی دیجیتال

اما نقاشی دیجیتال وابسته به قلم نیست، بعضی افراد حتی سخت‌ترین مراحل را هم با موس انجام می‌دهند؛ از جمله اتود زدن و رنگ‌گذاری. البته که این کار برای افراد مبتدی غیر ممکن است، اما نشدنی هم نیست.

یک روش کاری دیگر نیز نقاشی و طرح زدن بر روی کاغذ و سپس اسکن کردن آن است. به این صورت که فایل اسکن شده را به محیط نرم‌افزار برده و روی آن با موس یا قلم نوری رنگ گذاری می‌کنید.

اما نرم‌افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند طراحی دیجیتال را به راحتی انجام دهید. در این نرم افزارها قابلیت های فراوانی چون پالت رنگ مجازی با امکان مخلوط کردن رنگ‌ها و انتخاب ابزارهای مختلف نقاشی مانند پاستل، مداد رنگی، آبرنگ، گواش، اکریلیک و … در اختیار شما قرار می‌گیرند.

کسی که می‌خواهد در زمینه نقاشی دیجیتال موفق بوده و کارهای خوبی را ارائه دهد، می‌بایست طراحی خوبی داشته، فرم‌ها را به خوبی بشناسد و دید هوشیارانه و خلاقانه‌ای نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد.

چرا هنر نقاشی دیجیتال اهمیت دارد؟

لایه ها و حالت‌های ترکیبی

در نقاشی‌های سنتی، لایه‌های رنگی به صورت یک به یک قرار می‌گیرند و به طور جداگانه قابل دسترسی نیستند. از این رو، فرآیند نقاشی با اضافه کردن رنگ‌ها بر روی یکدیگر تکمیل می‌شود.

هنر دیجیتال در این زمینه چیزی کاملا جدید را ارائه می‌دهد که لایه‌های تخصصی نام دارند. شما می‌توانید یک لایه برای طرح ، یک لایه را برای خطوط هنری، یک لایه را برای رنگ، یکی را برای سایه‌ها، یکی را برای جلوه‌های ویژه و غیره داشته باشید. و اصلا لازم نیست که آنها یکدیگر را پوشش دهند.

هر لایه یک حالت Blend دارد که نحوه تاثیر بر لایه‌های زیر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، Multiply لایه‌های زیر را بدون تغییر رنگ آنها تاریکتر می‌کند، بنابراین برای اضافه کردن سایه مناسب است.

لایه ها در نقاشی دیجیتال

حالت مخلوط مبتنی بر ریاضی است و به معنای واقعی کلمه، خواص فیزیکی “رنگ” را تغییر می‌دهد و حتی رنگ‌هایی را که در واقعیت قابل دسترسی نیستند در دسترس کاربر قرار خواهد داد.

در حقیقت این خطوط برای نقاشی ارائه نشده‌اند، اما می‌توانند با موفقیت در این شیوه مورد استفاده قرار گیرند و یک فرآیند کاملا جدید را ایجاد کنند.

این روش نقاشی مبتنی بر دقت و برنامه ریزی است و به همین دلیل استفاده از آن برای هنرمندان بسیار بزرگی که غیر قابل پیش بینی بودن نقاشی‌های سنتی را دوست ندارند راحت است.

برش ماسک‌ها

وقتی که می‌خواهید نقاشیتان کاملا بی عیب و نقص باش، رنگ آمیزی در داخل خطوط کار آسانی نیست. شما باید نقاشی‌ای بکشید که تمام فضای داخل خطوط را پر کند و در عین حال از آن بیرون نزند. شما می‌توانید یک ورق کاغذ را بردارید و آن را به شکلی درآورید که بتواند بقیه بوم را بپوشاند، اما این کار زمان زیادی می‌برد.

در هنر دیجیتال شما می‌توانید از برش ماسک استفاده کنید: شکلی را طراحی کنید و فقط پیکسل‌هایی را که روی آن دیده می‌شوند رنگ آمیزی نمایید. با این کار بقیه نقاشی دست نخورده باقی می‌ماند. این کار به شما اجازه می‌دهد تا تمام نقاشی را بدون بیرون زدن لبه‌ها رنگ کنید.

ابزار سطل رنگ

این ابزار ساده و بی نظیر باعث می‌شود که زندگی یک هنرمند فوق العاده ساده‌تر شود . با این ابزار به راحتی می‌توانید طرح خود را پر کنید. طراحی می‌تواند بسیار شکیل باشد، بنابراین تعداد کارهایی که منجر به اتمام خلق آثار هنری می‌شود بسیار خوشایند خواهد بود.

ابزار سطل رنگ برای نقاشی دیجیتال

تنظیمات

هنگامی که در فرآیند خلاقیت گمراه شوید، ممکن است متوجه این امر نشوید که رنگ‌هایتان به اشتباه تغییر کرده و یا اینکه صحنه کاملا متفاوت شده است. گزینه‌های تنظیم پایه به شما کمک می‌کنند تا از تغییر کامل تصویر جلوگیری کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید از این گزینه‌ها برای آزمایش تغییرات مختلف رنگ استفاده کنید.

خطکش‌های جادویی

هنرمندان سنتی گاهی از ابزارهای خاصی مانند خط کش یا خطوط خاص استفاده می‌کنند تا طرح خود را با زیبایی هر چه تمام‌تر خلق نمایند. این امر در طراحی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در هنر دیجیتال شما می‌توانید از راهنماهای مشابهی که امکان این کار را برایتان فراهم می‌آورند استفاده کنید. مثلا در SketchBook Pro یک خط کش کلاسیک را پیدا خواهید کرد.

تفاوت نقاشی سنتی با دیجیتال پینتینگ چیست ؟

برخی هنرمندان بر این باورند که دیجیتال پینتینگ در قیاس با نقاشی سنتی چیزی کم دارد، چیزی مانند روح هنر که در روش نقاشی سنتی و در حین استفاده از ابزارهای فیزیکی، به خوبی ملموس می‌باشد. این هنرمندان، در خصوص تفاوت‌های متعدد اثر هنری دیجیتالی و اثر هنری سنتی و فیزیکی همچنان به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

تفاوت نقاشی دیجیتال و نقاشی سنتی

فرآیند غیر خطی در مقابل فرآیند خطی

تفاوت عمده میان دیجیتال پینتینگ و نقاشی سنتی، فرآیند غیر خطی می‌باشد. این بدان معناست که در این رشته، هنرمند می‌تواند نقاشی خود را درلایه‌های مختلف تنظیم نماید و هر یک از لایه‌ها را جداگانه ویرایش کند. همچنین، امکان لغو کردن و انجام مجدد حرکت‌ها، هنرمند را از فرآیندهای خطی بی نیاز می‌کند.

وجود محدودیت در روش مدرن ( نقاشی دیجیتال )

دیجیتال پینتینگ ، به دلیل تفاوت‌های سطحی و نبود ابزارهای فیزیکی، در چگونگی به کارگیری تکنیک‌ها دارای محدودیت‌هایی است.

دسترسی به ابزارهای متنوع‌تر در روش مدرن

در این روش، هنرمندان به پالت‌هایی شامل طیف وسیعی از میلیون‌ها رنگ و نیز به سایزهای متنوعی از بوم نقاشی دسترسی دارند.

امکان بازگشت به مراحل قبل در نقاشی دیجیتال

در حین استفاده از این روش مدرن و نوظهور، نرم‌افزارهای مربوطه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنرمند در هر مرحله قادر به بازگشت به مراحل قبلی و تصحیح اشتباهات خود می‌باشد. این اصلاحات شامل استفاده نامناسب از رنگ، پاک‌کن و جلوه‌های ویژه و دوبعدی و سه‌بعدی متعدد می‌گردد.

جایگاه نقاشی در هنر دیجیتال

نقاشی دیجیتالی دست کم از پنج جهت در هنر دیجیتالی شناخته شده‌ است:

هنر تولید شده به وسیله کامپیوتر: که مستقیماً از هوش مصنوعی کامپیوتر و برنامه‌نویسی آن منشأ گرفته‌ است و تصویر ایجاد شده نتیجه یک رشته از صفرها و یک هاست؛ مثل نت‌های موسیقی که خودشان به خودی خود موسیقی به حساب نمی‌آیند، اما نمادهایی هستند که مشخص می‌کنند موسیقی چگونه نواخته شود.

عکس هنری دیجیتالی: از یک عکس آغاز می‌شود که با دستکاری و تغییر شکل و البته به کمک ابزار دیجیتالی به یک تصویر جدید تغییر می‌یابد.

پویانمایی دیجیتالی: یک سری از نقاشی‌ها و ترسیم هاست که لزوماً در یک کامپیوتر ساخته نشده‌اند ولی به کمک یک برنامه کامپیوتری دستکاری و ویرایش شده‌اند.

ویدئوی دیجیتالی: یک سری از عکس‌ها یا ویدئوها است که به همین روش دیجیتالی دستکاری شده و حرکت داده شده‌اند.

نقاشی دیجیتالی سنتی: یک تصویر ساخته شده به همان روش قدیمی که از قلم مو برای نقاشی استفاده می‌شد، اما اینبار با بوم نقاشی و ابزارهای دیجیتالی.

نرم‌افزارها

از گذشته تا به امروز نرم‌‌افزارهای زیادی برای طراحی وجود داشته و هر کدام قابلیت‌هایی را ارائه می‌دادند. از ساده‌ترین نرم‌افزارها مثل paint در ویندوز xp تا فتوشاپ CC 2019 که قابلیت‌های بی شماری را ارائه می‌دهد. بسیاری از این نرم‌افزارها کارکردی شبیه به هم داشته و تفاوت‌هایشان در چند ابزار به خصوص است.

بعضی معتقدند که فتوشاپ بهترین نرم‌افزار برای طراحی دیجیتال است، چرا که علاوه بر امکانات پیش فرض، امکان نصب پلاگین‌ها و براش‌های متعدد را می‌دهد و می‌شود آنها را تا حد بسیاری سفارشی سازی کرد. اما نباید فراموش کنیم که فتوشاپ نرم‌افزاری همه جانبه بوده و برای نقاشی دیجیتال ساخته نشده است. به همین دلیل محیط پیچیده‌ای داشته و برای یادگیری و مسلط شدن به آن زمان زیادی لازم است.

اما نرم‌افزارهای دیگری نیز وجود دارند که صرفا مخصوص طراحی و نقاشی ساخته شده‌اند؛ همانند Corel Painter یا AutoDesk SketchBook Pro که امکانات خوبی را ارائه می‌دهند، اما به هیچ وجه بی نقص نیستند. یکی از برتری‌های کورل پینتر نسبت به سایر نرم‌افزارها محیط بی نظیر آن برای رنگ‌آمیزی و براش‌های فوق‌العاده‌ای‌ است که وجود دارد. در این نرم‌افزار می‌توانید رنگ‌ها را به سادگی با هم ترکیب کنید و از تمام تکنیک‌های نقاشی در دنیای واقعی مثل اکریلیک یا رنگ روغن استفاده کنید.

نرم افزار نقاشی دیجیتال

از ویژگی‌های اسکچ بوک نیز می‌توان به محیط لایه لایه و وجود بیش از 140 براش اشاره کرد. این نرم‌افزار محیطی عالی برای طراحان کانسپت آرت پدید آورده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای این افراد است. همچنین پشتیبانی این نرم‌افزار از سیستم عامل‌هایی همانند ویندوز، مک، اندروید و آی او اس باعث شده تا کاربران زیادی به سمت استفاده از آن بروند.

Rebelle نیز از دیگر نرم افزارهای پیشرفته‌ی طراحی و نقاشی می‌باشد که می‌توان در آن از افکت‌های آکلریکی و آبرنگی استفاده کرد. این نرم افزار تقریبا همانند پینت کامپیوتر است اما در قالبی بسیار پیشرفته، که در آن ابزارهای بسیار بیشتر و پیشرفته‌تری استفاده شده است. به طوری که از تکنیک‌های ترکیب رنگ به صورت طبیعی، آبرنگ، جوهر، پاستل و … بهره برده است. البته ابزارهایی مثل پاک کن، مداد و ماژیک هم به صورتی پیشرفته در آن قرار دارد. از قابلیت‌های جالب این نرم افزار، پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی است که به راحتی می‌توان با دست و بدون نیاز به ماوس در آن طراحی کرد.

نرم افزار ویژه نقاشی دیجیتال

Artweaver نیز یکی از قدیمی‌ترین نرم افزارهای طراحی و نقاشی حرفه ای است که هم اکنون به نسخه‌ی ششم خود رسیده است. این نرم افزار نیز شامل مجموعه‌ی وسیعی از قلم‌ها و مدادهای از پیش تعریف شده است که با آن‌ها می‌توان آثار شگفت انگیزی را به دست آورد. رابط بصری بسیار آسان این نرم افزار باعث شده است که علاوه بر حرفه‌ای‌ها، افراد مبتدی نیز به راحتی بتوانند با آن کار کنند. استفاده از افکت‌ها و قلم‌ها و امکانات مختلف موجود در آن بسیار آسان است. در نهایت هم می‌توانید هنر خود را به فرمت‌های مختلف گرافیکی ذخیره کنید. نکته‌ی قابل توجه دیگر این که Artweaver هم اکنون فقط برای سیستم عامل‌های ویندوزی قابل اجرا می‌باشد. محیط آن نیز شبیه به فتوشاپ است و افرادی که با فتوشاپ آشنایی داشته باشند، می‌توانند به راحتی با این نرم افزار کار کنند.

دیجیتال پینتینگ

Clip Studio Paint، نرم افزاری در زمینه طراحی کمیک و مانگا می‌باشد. برای بسیاری از طراحان، کلیپ استودیو پینت یک اسم جدید است. این نرم‌افزار که چند سالی است به کمک هنرمندان کمیک و مانگا (انیمیشن‌های ژاپنی) آمده، اخیرا خارج از ژاپن تحت عنوان مانگا استودیو توسط Smith Micro معرفی شده است. به همین دلیل دیده و پذیرفته شدن‌ این نرم‌افزار در جامعه طراحان محدود بوده است.

کلیپ استودیو قابلیت کار با حس واقعی رسم و نقاشی همراه با عکس‌العمل‌های عالی را دارد، همچنین مجموعه کاملی از گزینه‌ها همراه با تعدادی ابزار تخصصی مانند تعیین میزان نرمی قلم، راهنمای پیشرفته پرسپکتیو و چند ابزار متقارن‌سازی را فراهم کرده است.

طراحی و نقاشی دیجیتال با کلیپ استودیو

اما اگر به دنبال تصویرسازی و کار در محیط وکتور هستید بی شک دو برنامه Corel Draw و Adobe illustrator از بهترین گزینه‌های موجود هستند. ایلاستراتور در محیطی شبیه به فتوشاپ ابزارهای کاملی را به شما می‌دهد که با آن‌ها می‌توانید به ساخت تصاویر وکتور، لوگو، جلد کتاب و هر چیز دیگری بپردازید. البته برای استفاده از این نرم‌افزار صرفا به قلم نوری نیازی نیست و با موس نیز بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد.

طراحی دیجیتال با ایلاستراتور

Krita با تمرکز ویژه بر هنرهای دیجیتال ساخته شده و دارای قلم‌هایی با کیفیت بالا و ابزارهای درحال توسعه است. مانند تصویرسازی به هر دو روشِ گرافیک وکتوری و بیت‌مپ که قبلا امکان استفاده از آنها در نرم‌افزارهای جداگانه میسر می‌شد. فایل نرم‌افزار رایگان بوده و تحت پروانه گنو (GNU)، رایج‌ترین مجوز نرم‌افزارهای آزاد ارائه می‌شود. کریتا یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کسانی‌ است که از ویندوز و لینوکس استفاده می‌کنند. نسخه آزمایشی این نرم‌افزار برای مک هم وجود دارد که البته با بقیه نسخه‌ها برابر نیست.

طراحی و نقاشی دیجیتال با کریتا

سبک‌شناسی

بی شک هیچ هنرمندی نیست که بتواند تمام سبک‌های نقاشی را به بهترین شکل ممکن اجرا کند. در واقع آن دسته از طراحانی که تنها یک یا چند سبک خاص را برای خود در نظر گرفته و روی آن تمرین می‌کنند، آثار بهتر و بی نقص‌تری را ارائه می‌دهند.

سبک شناسی در نقاشی دیجیتال

سبک‌های نقاشی دیجیتال نیز تا حد زیادی شبیه به نقاشی در دنیای واقعیست. به این منظور که می‌توانید با استفاده از ابزار مختلف در نرم‌افزارها یک نقاشی اکسپرسیونیسم بکشید یا سبک رئال و یا سوررئال را اجرا کنید. از این نظر هیچ محدودیتی برای طراح وجود ندارد.

پس بهتر است شما نیز مشخص کنید که می‌خواهید در چه زمینه‌ای فعالیت داشته باشید. آیا به طراحی واقع گرایانه به صورت دیجیتال علاقه دارید؟ آیا می‌خواهید تصویرسازی بر اساس یک کتاب یا یک داستان انجام دهید؟ تا به حال به اجرای آثار انتزاعی در قالب دیجیتال فکر کرده اید؟ آیا سبک مانگا یا همان انیمه‌های ژاپنی را می‌شناسید؟ می‌دانید که برای طراحی کانسپت آرت می‌بایست چه نکاتی را رعایت کنید؟

سبک های نقاشی دیجیتال

هر کدام از این سبک‌ها دنیایی مجزا داشته و توضیح آنها به چند جمله ختم می‌شود. باید ابتدا در مورد این سبک‌ها تحقیق کرده و سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید. پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی طراحی دیجیتال می‌توانید وارد دوره حرفه‌ای سبک مورد نظر شوید.

نقاشی دیجیتال | شیوه‌های تمرین و اجرا

طراحی، پایه و اساس نقاشی دیجیتال است. اگر کسی طراحیش خوب نباشد، شک نکنید که در نقاشی دیجیتال نیز موفق نخواهد بود. هیچ راه میانبری برای پیشرفت در طراحی وجود ندارد و تنها راه تمرین طراحی است. اگر تمرین نباشد هر چقدر هم که اصول و مبانی را بدانید و اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشید ولی کار و تمرین عملی نکنید، هیچ پیشرفتی در طراحی شما صورت نمی‌گیرد. پس کلید پیشرفت در طراحی، تمرین است.

تمام کسانی که می‌خواهند طراحی و نقاشی دیجیتال را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، باید بدانند که بدون شناخت اولیه از “خط” و “ارزش خطی” و همچنین تقویت دست در کشیدن خط، این کار غیرممکن است به طوری که بدون آن در مراحل بعدی طراحی و نقاشی به مشکل برخواهیم خورد.

پس سعی کنید قبل از اینکه وارد نقاشی دیجیتال شوید، طراحی با کاغذ را امتحان کرده و تمرین‌های مربوط به آن را انجام دهید تا دستتان قوی شود. بعد از آن نقاشی و طراحی دیجیتال هم برای شما آسان‌تر خواهد شد.

اما جدا از بحث طراحی در دنیای واقعی و بر روی کاغذ، هنگامی که نقاشی دیجیتال را به صورت حرفه‌ای شروع کردید، باید تمرین‌های مخصوص به آن را نیز انجام دهید. یکی از بهترین تمرین‌ها اسکن کردن طراحی روی کاغذ و باز طراحی آن به صورت دیجیتال است. همچنین می‌توانید از روی نقاشی‌های دیجیتال نیز کپی کنید. کپی کردن هیچ اشکالی ندارد و بهترین تمرین محسوب می‌شود، به شرط آنکه قانون کپی رایت را رعایت کرده و تمرین‌های خود را به عنوان آثاری که خودتان کشیده‌اید، منتشر نکنید.

برای کپی کردن بهتر است نقاش یا طراح مورد علاقه و سبک مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. آنگاه به دنبال آثاری بروید که کشیدن آنها ساده‌تر است. سعی کنید مثل آنها بکشید و هر‌گاه از طراحی خود در یک سطح مشخص راضی بودید به سطح پیشرفته‌تری بروید. همچنین رنگ‌آمیزی دیجیتال را هم فراموش نکنید و سعی کنید همانند طراحی آن را هم ابتدا با کپی کردن شروع کنید. احتمالا اگر از تبلت گرافیکی استفاده کنید که فاقد صفحه نمایش باشد، برای مسلط شدن به طراحی با آن نیاز است تا مدت زیادی را به هماهنگ کردن دست، چشم و مغز خود اختصاص دهید. برای اینکار می‌توانید اشکال هندسی را برای شروع تمرین رسم کنید. باید سعی کنید این اشکال را درست همانطور که هستند در بیاورید. این کار به تسلط شما در کار کردن با تبلت‌های بدون صفحه نمایش کمک می‌کند.

در رابطه با نقاشی دیجیتال سوالی دارید؟ در قسمت دیدگاه‌ها پاسخگوی شما هستیم ♥

منبع وبسایت فولو
3 دیدگاه
  1. سینا :

    مطلبتون خوندنش خیلی حوصله میخواد اما من عاشق مطالعه هستم خوندم عالی بود

  2. سمیه :

    سلام.واقعا چه قدر عالی ودقیق.ممنون به خاطر این همه اطلاعات

  3. لوازم ديجيتال فروشگاه آنلاين رابوکالا :

    سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید
    لوازم ديجيتال فروشگاه آنلاين رابوکالا

پاسخ دهید

آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد.