Take a fresh look at your lifestyle.

راهنمای عکاسی در ساعت آبی

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم ساعت آبی در عکاسی و تنظیمات دوربین پیشنهادی برای این موقعیت از زبان “Spencer Cox” بپردازیم. با ما همراه باشید.

“ساعت آبی” یکی از هیجان ­انگیزترین و بهترین زمان‌های روز برای عکاسی است. من بسیاری از عکس‌­های مورد علاقه خود را در ساعت آبی گرفته‌­ام، حتی بیش از عکس­‌هایی که در زمان طلوع یا غروب آفتاب ثبت کرده‌ام. اما منظور از ساعت آبی چیست و چطور می‌­توان بیشترین استفاده را از این ساعت داشت؟ در ادامه برخی از بهترین توصیه­‌ها و پیشنهادات من ( Spencer Cox – عکاس طبیعت و لنداسکیپ ) را خواهید دید.

ساعت آبی چیست؟

تعریف ساده‌­ای برای ساعت آبی وجود دارد، در واقع منظور از ساعت آبی زمان­ قبل از طلوع و بعد از غروب آفتاب، که اتمسفر به رنگ آبی تیره در­می‌­آید، می‌باشد.

مانند آنچه که برای عبارت رایج “ساعت طلایی” وجود دارد، مدت زمان ساعت آبی در واقع یک ساعت نیست، بلکه مدت زمان آن به عرض جغرافیایی، زمانی از سال و شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارید، وابسته است. نکته مهم این است که خورشید باید به فاصله مناسبی در زیر افق قرار­ داشته و آسمان نمی‌تواند طلوع آفتاب یا رنگ‌های غروب آفتاب بیش از حد داشته باشد و عمدتا رنگ دیده شده تنها آبی است.

در­واقع ساعت آبی بیش از زمانی که اغلب مردم فکر­ می‌کنند، طول می­‌کشد. بر اساس تجربیات شخصی من، مدت زمان ساعت آبی، حداقل شامل زمان­‌های شفق (زمان­ بعد از غروب و قبل از طلوع آفتاب) دریایی (مربوط به علوم نظامی) و شفق غیرنظامی، به‌­علاوه دنباله شفق نجومی است. بنابراین شما به­‌راحتی قادر خواهید بود در زمان‌­های انتهایی ساعت آبی، از ستاره­‌ها عکاسی کنید و راه شیری را با ظاهری آبی رنگ به تصویر بکشید:

عکاسی از راه شیری بر فراز پارک ملی گرند تتون
NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 3200, 20 seconds, f/2.2

این در حالی است­ که راه شیری معمولا به‌­رنگ قهوه‌­ای خاکی است:

راه شیری عکاسی شده با دوربین نیکون Z7
پیش زمینه: NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f/4 S @ 68mm, ISO 400, 294 seconds, f/4.0 | راه شیری: NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f/4 S @ 24mm, ISO 64, 860 seconds, f/4.0

چرا باید در ساعت آبی عکاسی نمود؟

به دلایلی که در ادامه خواهید دید، ساعت آبی، زمانی فوق العاده از روز برای عکاسی است.

تصویری جذاب از مکانی عمومی خالی از جمعیت!

اول اینکه، به ­نسبت طلوع و غروب آفتاب، افراد کمتری عکاسی در ساعت آبی را انتخاب می‌کنند. به ­این ­ترتیب قادر خواهید بود تصاویری بسیار جذاب و البته منحصر بفرد تهیه کنید و شانس این را خواهید­ داشت که از مکان­‌های عمومی و پرطرفدار، در ساعاتی با جمعیت بسیار اندک و یا حتی کاملا خالی از جمعیت، عکاسی کنید.

انتقال احساس و هیجان

دوم اینکه با عکاسی در ساعت آبی قادر خواهید بود هیجانات و احساسات خاصی را از طریق عکس خود منتقل کنید که در سایر مواقع به دام انداختن این هیجانات کار سختی است. تصاویر گرفته شده در ساعت آبی معمولا تاریک بوده و کنتراست بالایی دارند. همچنین رنگ آبی، طیفی از هیجانات و احساسات، نظیر آرامش، غم و … را با خود به ­همراه دارد. این احساسات و هیجانات برای هر نوع عکسی مناسب نیستند اما اگر صحنه مورد نظر شما به تاریکی و درجه‌­ای از رنگ آبی نیاز دارد، ساعت آبی را از دست ندهید.

عکاسی از ساحل در ساعت آبی
NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 8 seconds, f/16.0

ساده سازی پیام احساسی و هیجانی

سوم اینکه، در شرایط مشابه با سایر موقعیت‌­های عکاسی، عکاسی در ساعت آبی کار شما را آسان‌­تر می­‌کند. بر­خلاف زمان­‌های طلوع و غروب آفتاب، که معمولا دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها می‌­باشند، عکس‌های گرفته شده در ساعت آبی، بیشتر شامل یک رنگ هستند. حتی اشیاء رنگی، مانند درختان سبز و صخره‌­های قرمز رنگ، در ساعات مناسبی از روز، هاله‌ای از رنگ آبی به خود می­‌گیرند. شخصا، برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن، طرفدار پروپاقرص ساده سازی پیام احساسی و هیجانی منتقل شده توسط عکس هستم و استفاده از ظرفیت منحصربفرد ساعت آبی، راهی فوق العاده برای این منظور است.

کنتراستی زیبا از رنگ آبی و نارنجی

چهارمین نکته­‌ای که می‌­توانم به آن اشاره کنم این است که شرایط خاصی وجود دارد که در طی آن، بخشی از عکسی که در ساعت آبی گرفته‌­اید، به رنگ آبی در نمی‌­آید، این شرایط زمانی اتفاق می­‌افتد که منابع نور دیگری برای  آن عکس وجود دارد. این شرایط بخصوص زمانی اتفاق می‌­افتد که نور مصنوعی ناشی از چراغ‌­های سدیمی فشار-بالا و یا سایر نورهای دمای رنگ گرم باشد. در این حالات (شرایطی نزدیک به عکاسی در شهر)، شما کنتراستی زیبا از رنگ آبی/نارنجی را در عکس خود خواهید داشت که قوت خاصی به عکس شما می­‌بخشد. با این‌­حال، برای قرارگرفتن در این شرایط باید زمان­‌بندی دقیقی داشته باشید، بازه زمانی­­‌ای که نور آسمان و نور چراغ­‌های شهر به یک اندازه درخشندگی دارند؛ و به نحوی که هر دو به یک میزان بتوانند وارد دوربین شوند، بسیار کوتاه است.

عکاسی معماری شهر از نمای بالا
NIKON D7000 + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 1600, 1/15, f/2.8
مسجد عکاسی شده در ساعات آبی
NIKON Z 7 + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 64, 13/10, f/8.0

این فقط چند دلیل بود که چرا عکاسی ساعت آبی می‌تواند خیلی جالب باشد. در پایین، تنظیمات دوربین مورد علاقه من برای عکاسی ساعت آبی را لیست می‌کنم، بنابراین می‌توانید از ایجاد اشتباهات فنی و آسیب رساندن به کیفیت تصویر عکس خود جلوگیری کنید.

تنظیمات دوربین پیشنهادی برای عکاسی در ساعت آبی

به رغم تمام مزیت‌های عکاسی در ساعت آبی، باید بسیار مراقب تنظیمات دوربین خود باشید. زمانیکه بیشترین بخش عکس شما به یک رنگ خاص گرایش دارد-در اینجا رنگ آبی- یافتن نوردهی مناسب، به نحوی که تمام جزئیات را شامل شود، ممکن است دشوار باشد. علاوه ­بر­این، بدلیل کمبود نور در طی ساعت آبی، ممکن است تنظیمات بیشتری برای دوربین، نسبت به سایر شرایط، مورد نیاز ­باشد.

استفاده از سه پایه عکاسی

اولین نکته استفاده از سه‌­پایه عکاسی است، وسیله‌ای که من حتی برای عکاسی در زمان غروب و طلوع آفتاب ضروری می­‌دانم، چه برسد به ساعت آبی که تاریک‌تر نیز می‌­باشد. اگر در عکاسی در ساعت آبی از سه ­پایه عکاسی استفاده نکنید، عکس‌هایی با کیفیت پایین نصیبتان خواهد شد که دلیل این کیفیت نامناسب، سرعت شاتر، دیافراگم دوربین و حساسیت ایزو غیر بهینه است.

رودخانه عکاسی شده در ساعت آبی
NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 8 seconds, f/11.0

فوکوس مناسب

علاوه بر موارد گفته شده، فوکوس مناسب، گامی مهم در این شرایط است. در اغلب مواقع، ساعت آبی آنچنان تاریک می‌شود که سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین به­‌درستی کار نمی‌کند. اگر این اتفاق افتاد، به دنبال شیء نورانی، مانند یک ساختمان که با نور چراق روشن شده و یا ماه، بگردید و فوکوس دوربین را برروی آن قفل کنید. حال اگر قصد دارید بر روی یک شیء در فاصله نزدیک فوکوس ‌کنید، ساده‌ترین راه حل، استفاده از نور فلاش برای روشن کردن آن سوژه است. اگر هیچکدام از این موارد موفقیت­­ آمیز نبود، از فوکوس دستی استفاده کنید. (حتی اگر از فوکوس اتوماتیک استفاده می­‌کنید، ممکن است بخواهید برای اطمینان از اینکه دوربین به­ درستی فوکوس کرده است، از بزرگ­نمایی عکس در نمای زنده ( Live view ) استفاده کنید.)

دیافراگم دوربین

بعد از پرداختن به فوکوس، تنظیمات بعدی مربوط به دیافراگم است. دیافراگمی انتخاب کنید که عمق میدان بهینه‌ای برای عکس موردنظر شما با وضوح سرتاسری را فراهم کند. اگر دراین مورد نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از راهنمایی ارائه شده در مقاله آموزشی ” دیافراگم دوربین ” استفاده کنید.

حساسیت ایزو

مرحله بعد، تنظیم حساسیت ایزو، در مقدار اولیه و پایه خود می‌­باشد، که این مقدار معمولا 100 در نظر گرفته می­‌شود. هدف این است که تا آنجا که می­‌توانید، بجای روشن کردن عکس خود با افزایش حساسیت ایزو، نور بیشتری را از طریق سرعت شاتر و دیافراگم دریافت کنید. به این ترتیب عکس شما کیفیت بهتری خواهد داشت.

سرعت شاتر

درنهایت، باید سرعت شاتری انتخاب کنید که نوردهی مناسبی را برای شما فراهم کند. برای اینکه بدانید آیا همه اجزای عکس از نوردهی صحیح بهره می­‌برند، در ابتدا نورسنج دوربین و سپس هیستوگرام را بررسی کنید. تنها به بررسی کلی هیستوگرام اکتفا نکنید، بلکه هرکدام از هیستوگرام‌­های جداگانه مربوط به هر کانال رنگی را جداگانه مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا بیش از حد نوردهی شدن یک کانال رنگی به همان بدی نوردهی زیاد تمام عکس (هر سه کانال) است.

عکاسی مه آبی با نوردهی طولانی در ساعت آبی
NIKON D7000 + 17-55mm f/2.8 @ 17mm, ISO 160, 30 seconds, f/8.0

به دلیل اینکه در ساعت آبی، محیط تاریک است، می­‌توانید سرعت شاتر خود را به 30 ثانیه، و یا به هر میزانی که دوربین شما اجازه می­‌دهد، برسانید. دراین حالت، برای اینکه به نوردهی بسیار طولانی برسید، از ریموت، به همراه مد Bulb دوربین استفاده کنید.

نوردهی مناسب

در پایان کمی راجع به نوردهی صحبت کنیم: ممکن است نتیجه‌­ای که از عکاسی در ساعت آبی نصیبتان می‌­شود، عکس‌­هایی ضدنور باشند. در این حالت ممکن است وسوسه شوید که از نوردهی طولانی­‌تر استفاده کنید که نتیجه آن روشن­‌تر شدن برخی نواحی سایه درمقابل از دست رفتن برخی جزئیات مهم و اصلی (بیش از حد روشن شدن برخی قسمت‌­های مهم عکس) می‌­باشد. این‌کار اشتباه است، بجای نوردهی بیش از اندازه به جزئیات اصلی، می­‌توانید در پردازش­‌های بعدی عکس، سایه­‌های تقریبا سیاه رنگ را بازسازی کنید (البته با این فرض که عکس برداری شما با فرمت خام Raw است).

در شرایط بحرانی نیز می­‌توانید چندین عکس با نوردهی‌های متفاوت را ثبت کرده و از تکنیک HDR استفاده کنید و به این ترتیب جزئیات بیشتری از نقاط سایه و بخش‌­های مهم عکس را دراختیار داشته باشید. با این حال، هر تکنیکی را که به کار می‌گیرید، بخاطر داشته باشید که حتما حداقل یک عکس از صحنه مورد نظر داشته باشید که در آن نواحی هایلایت (روشن)، بیش از حد نوردهی شده باشند.

نتیجه‌گیری

عکاسی در ساعت آبی، نیازمند تنظیمات خاص برای دوربین و یک سری ملاحظات خاص در هنگام عکس‌­برداری است، با ­این­ حال، این تنها هزینه اندکی است که شما می‌­پردازید و در مقابل، عکس‌­های بی‌­نظیر و فوق العاده در اختیار خواهید داشت که احساسات بسیار قوی را منتقل می‌­کنند.

بخاطر داشته باشید که عکاسی در ساعت آبی، تنها یکی از روش­‌هایی‌ است که برای عکاسی می­‌توانید استفاده کنید و احساسات منتقل شده در عکاسی در ساعت آبی، مناسب هر صحنه و هر نوع عکسی نخواهد بود. با این­‌حال زمانی که از عکاسی در ساعت آبی برای صحنه و عکس مناسب آن استفاده می­‌کنید، نتیجه بسیار تاثیر­گذار است.

امیدوارم از این مقاله لذت برده­ باشید، اگر سوالی در مورد عکاسی در ساعت آبی دارید می‌توانید در انتهای همین مقاله، سوال خود را مطرح کنید. این بسیار تعجب برانگیز است که عکاسان بسیاری از عکاسی از صحنه‌­ای زیبا، بعد از غروب آفتاب صرف نظر کرده و از ساعت آبی اجتناب می­‌کنند. امیدوارم اکنون، و بعد از مطالعه این مقاله، شما دیگر از این دست عکاسان نباشید.

منبع Photography Life

پاسخ دهید

آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد.