لوگو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مشاوره رایگان آموزشی

چطور عکاسی رو یاد بگیرم؟

سخت نیست؛ فقط کافیه مسیر صحیح رو انتخاب کنی

روش اول

مقالات رایگان فولو رو مطالعه کن. همه چی کامله، فقط باید وقت بذاری؛ ما کمکت می‌کنیم.

روش دوم

توی دوره‌های حضوری تهران و غیرحضوری (آنلاین) ما شرکت کن!

آموزش عکاسی

من علیرضا شریفی، قصد دارم توی این مقاله که عنوانش رو آموزش عکاسی به زبان ساده گذاشتم، علاقه‌مندان به عکاسی و دانشجویان مبتدی این رشته رو از ابتدایی‌ترین مرحله تا رسیدن به ثبت عکس‌های حرفه‌ای راهنمایی کنم. برای همین این مقاله رو با این نحوه گفتار و ساده دنبال می‌کنیم؛ پس اگه از عکاسی چیزی نمی‌دونید و یا می‌خواین اصولی اون رو یاد بگیرید و حرفه‌ای عکاسی کنید، با من همراه باشید.

شروع این مقاله با فرض این هست که شما دوربین عکاسیتون رو خریداری کردید؛ برای همین توی مقاله‌ای جداگانه، برای خرید دوربین عکاسی راهنمایتتون می‌کنم.

آموزش عکاسی مقدماتی و حرفه ای

در مقاله آموزش عکاسی به زبان ساده، ابتدا می‌خوام براتون یه سری اصطلاحات رو توضیح بدم تا بعدا که این اصطلاحات به گوشتون خورد، راحت‌تر با اونا برخورد کنین. در ضمن خیالتون رو راحت کنم که این مقاله و مقالات تخصصی‌ای که بهتون معرفی می‌کنیم، در کنار هم در انتها شما رو کاملا یک استاد عکاسی میکنه؛ پس بریم سراغ اصطلاحات.

مثلث نوردهی چیه؟

شاید توی دانشگاه و یا هنرستان برای آموزش اولیه عکاسی با این اصطلاح آشنا بشید. در واقع یه مثلث رو فرض کنید که روی هر راس اون یه اسم وجود داره و ما با تنظیم اون اسم‌ها روی دوربینمون و فهمیدن رابطشون می‌تونیم نوردهی کنیم؛ یعنی سه عامل که به همدیگه وابسته هستن برای نوردهی عکس ما.

مثلث نوردهی

نوردهی یعنی چی؟

وقتی ما مثل یه عکاس حرفه‌ای یه عکس با دوربینمون می‌گیریم، در واقع به اون اعلام می‌کنیم که شرایط نوری محیطی که ما توی اون هستیم به این شکله و یا یه سری حرف بهش می‌زنیم و می‌گیم اینطوری عمل کن. دوربین هم میفهمه و برای ما سعی می‌کنه طوری عکاسی کنه که ما بهش فهموندیم؛ البته نه وقتی که دوربینمون روی حالت اتوماتیک داره عکس می‌گیره. این امر و نهی ما به دوربین عکاسی، فقط برای حالت‌های نیمه اتوماتیک و یا دستی هست. در ادامه که خیلی خوب به بررسی دقیق‌تر و تخصصی برسیم، حتما این واژه رو درک می‌کنید.

به شکلی دیگه: نوردهی یعنی اعلام یه سری شرایط به دوربین و ثبت عکس با اون (یعنی تعیین مقداری که نور به سنسور و یا فیلم دوربین ما میرسه) و مثلث نوردهی تشکیل میشه از سه عامل که در نوردهی ما موثرن.

خب نوردهی و مثلث نوردهی رو براتون تعریف کردم و الان وقت صحبت از سه راس اونه؛ یعنی گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ISO که در این آموزش عکاسی بسیار باهاشون کار داریم.

آموزش عکاسی: دیافراگم دوربین چیه؟

بذارید قبل از این که مفصل دیافراگم دوربین رو براتون در مقاله‌ای جداگانه توضیح بدم و بگم که چه تاثیری بر روی عکس شما میذاره، اول اینطوری تعریفش کنیم:

دیافراگم اسم یه سری تیغه هست که درون لنز دوربین عکاسی شما قرار گرفته و این تیغه‌ها در کنار هم قرار گرفتن و یه روزنه‌ای بین اون‌ها ایجاد شده. این روزنه که به اون Aperture میگن، توی کشور ایران به اشتباه به اسم دیافراگم شناخته شده و در واقع اسم اون تیغه هارو برای روزنه ایجاد شده به کار میبرن. اما ما هم بخاطر شهرت زیاد این اشتباه، مجبوریم بجای واژه Aperture (اپرچر) از دیافراگم استفاده کنیم. حالا دیافراگم روی عکس ما چه تاثیری میذاره رو توی مقاله‌ی دیافراگم دوربین بخونید؛ فعلا به تصویر نگاه کنید.

تیغه های دیافراگم - اپرچر

به شکلی دیگه: پس ما یه سری تیغه داریم که اسمشون دیافراگم هست و یه روزنه که با باز و بسته شدن این تیغه‌ها در بینشون ایجاد میشه و بهش میگن اپرچر. البته همونطوری که گفتم، توی کشور ایران واژه دیافراگم رو براش بکار میبرن؛ یعنی همون اسم تیغه‌ها.

آموزش عکاسی: سرعت شاتر چیه؟

اگه بخوام بازم ساده بهتون بگم، میشه گفت که توی بدنه دوربین عکاسی ما یه پرده وجود داره که در حالت تنظیم دستی یا نیمه اتوماتیک، با سرعتی که ما به دوربین امر می‌کنیم، باز و بسته میشه و اجازه میده از طریق اون نور به سنسور دوربینمون برخورد کنه و سرعت باز و بسته شدن این پرده شاتر روی تصویر ما تاثیر میزاره. برای آشنایی کامل با این مبحث و تاثیر تنظیم اون در عکس‌هامون، حتما مقاله‌ی جامع سرعت شاتر رو مطالعه کنید.

سرعت شاتر در عکاسی
سمت راست: سرعت شاتر بالا | وسط: سرعت شاتر متوسط | سمت چپ: سرعت شاتر پایین

به شکلی دیگه: شاتر یه پرده هست که در جلوی سنسور دوربین و در داخل بدنه قرار گرفته و با حرکتش باعث باز شدن مسیر رسیدن نور به سنسور و یا مانع اون میشه و سرعت اون قابل تنظیمه.

ایزو یا حساسیت ISO چیه؟

خوب در این قسمت از آموزش عکاسی، می‌رسیم به راس سوم این مثلث، یعنی حساسیت یا همون ایزو (ISO)

فرض کنید شما آدم حساسی هستید و به یه سری از رفتارها حساسیت نشون میدین؛ خوب دوربین هم به نور حساسه. حالا فرض کنید حساسیتتون روی یه موضوعی کم یا زیاد بشه؛ خوب دوربین هم میتونه به نور، بیشتر حساسیت نشون بده و یا کمتر روی اون حساس باشه.

به شکلی دیگه: پس همونطور که گفتم، ایزو یا همون حساسیت یه مقداره که تغییر دادنش روی دوربین ما یعنی: دوربین من به نور حساس‌تر شو و یا دوربین من به نور حساسیت کمتری نشون بده.

مقاله در حال تکمیل است؛ از صبر و شکیبایی شما سپاس گزاریم. البته نیز می‌توانید برای یادگیری اصولی 0 تا 100 مباحث عکاسی و تصویربرداری، در دوره جامع عکاسی دیجیتال ما هم شرکت کنید.